Misschien heb je al weleens gedacht, ‘nu ben ik het zat, ik wil afvallen en ik ga nu echt gezonder doen!’
Meer groente, salades ipv. boterhammen, minder snoepen, je hebt weleens gehoord van koolhydraat arm dus je wil dat eens proberen, je stopt met brood en crackers en je neemt maar 1 wijntje als je uiteten gaat.
Allemaal prima opties en goede ideeën ??
Meer groente en fruit is goed voor je, lekker vitalumientjes binnen krijgen, top bezig!
Een salade is ook heel goed! Oa. met komkommer, tomaat, paprika, sla ed. je krijgt voedingsstoffen, vitamines en vocht binnen. En het helpt super bij én gewicht verliezen én meer energie, omdat je vitamines binnen krijgt en deze soort salades weinig calorieën bevat.

Maar NU KOMT HET! Als jij mindert of zelfs stopt met ‘het gesnoep’ of met boterhammen en crackers óf je beleg is veel magerder. Bijv. van pindakaas en chocopasta naar kipfilet en rosbief, dan kom je aan veel minder calorieën.
En ja, heel kort door de bocht, minder calorie-inname dan je nodig hebt is gewicht verliezen.
Je valt dus af, als je bepaalde aanpassingen maakt, maar het zou kunnen dat het gewicht dat je aan het verliezen bent ook gedeeltelijk spiermassa is. En je wil VET KWIJT! Toch??
Dat spiermassa vermindert kan doordat je te weinig eet en/of te weinig eiwitten binnen krijgt.

Dus REMINDER!!

Wil je gewicht verliezen of heb je een doel als ‘lekkerder in je vel zitten’, ‘naar een leuker spiegelbeeld kijken’.
Onthoud dan dat je echt VEEL MAG ETEN!! ?
En EIWITTEN zijn heel goed voor dat spierpercentage hoog te houden!

Wat mag je zeker zoal per dag aan eiwitten eten:
– 2x per dag een bakje magere kwark
Je kan hier 1 of 2 stuks fruit door doen, 1 eetlepel jam of bijv. 2 eetlepels van kwark met een smaakje
– 1 of 2 eieren, bijv. op een boterham met wat sla, tomaat, komkommer en een paar plakjes kipfilet
– Los of nog bijv. op een cracker of rijstwafel een paar plakjes kip/kalkoenfilet/rookvlees
– bij je avondmaaltijd een stuk vis, kip of ander vlees of bijv. erbij of ipv. het vlees als vleesvervanger Peulvruchten. Kidneybonen, linzen, kikkererwten. Hier zitten ook veel eiwitten in! Trouwens ook heerlijk om door een salade te doen.